Het project Jeugd in de Wijk rolt steeds verder uit. Jeugd in de wijk is onderdeel van Gezond Gooi, opgericht om samen te werken aan een gezonde samenleving in de regio Gooi en Vechtstreek. Hierin bundelen inwoners en professionals hun krachten in wijken en buurten om iedereen te stimuleren gezond samen te leven en zo de zorg toegankelijk te houden.
De Jeugd in de Wijk-bijeenkomsten in Hilversum Noord en Kortenhoef waren al goed bezocht, en op 1 april vond ook de eerste bijeenkomst in Naarden plaats. Tijdens deze bijeenkomsten bespreken onderwijs en zorg samen heel herkenbare vragen uit de praktijk. Wat doe je als een leerling vaak buikpijn heeft? Wie schakel je in als een kind niet lekker in zijn vel zit? En hoe ga je om met ouders die regelmatig om advies vragen?
Een belangrijk doel is dat professionals in de wijk elkaar beter leren kennen. Dat maakt het makkelijker om elkaar te bellen wanneer dat nodig is. De bijeenkomsten leverden al nieuwe inzichten op over de mogelijkheden binnen Jeugd en Gezin en Versa Welzijn. Ook werd duidelijker waarvoor je níet bij de huisarts moet zijn.
Omdat elke wijk een eigen dynamiek en populatie heeft, werken we toe naar een aanpak op maat. Zo blijft de samenwerking waardevol en voorkomen we dat het een extra overlegmoment wordt zonder praktische opbrengst.
Vanuit het gedachtengoed van positieve gezondheid gaan we daarnaast verder met gespreksvoering: welke vragen stel je, hoe voelen ouders zich gehoord, en hoe laten we als professionals één normaliserend geluid horen?
We zijn onderweg – en gaan door! In juni plannen we in Naarden en Kortenhoef een vervolgbijeenkomst.
𝗩𝗿𝗮𝗴𝗲𝗻 𝗼𝘃𝗲𝗿 𝗝𝗲𝘂𝗴𝗱 𝗶𝗻 𝗱𝗲 𝗪𝗶𝗷𝗸?
Neem gerust contact op met projectleider Karen Heinsman via karen.heinsman@swvunita.nl.

