Samenvatting Ambulante Begeleiding
Er is een hulpvraag omtrent een leerling, waarbij er vragen zijn omtrent bijvoorbeeld werkhouding, niet tot leren komen, HB Dubbel Bijzonder problematiek of (taak)gedrag. Verschillende ambulante experts kunnen ingezet worden om de leerkracht te ondersteunen en handelingsadviezen te geven.
Afhankelijk van de aard van de vraag wordt een Ambulant Begeleider ingezet met expertise op:
- SBO: jonge leerlingen
- SBO: groepsproces (vanuit een individuele hulpvraag)
- SO cluster 3: medische en fysieke problemen en Zeer Moeilijk Lerende leerlingen (ZML)
- SO cluster 4: gedragsproblemen
- SO: epilepsie
- Hoogbegaafdheid
- Auditieve beperking en/of Taalontwikkelingsstoornis (TOS), slechthorend, doof (zie samenwerking cluster 2)
De Ambulant Begeleider denkt in het multidisciplinair overleg (MDO) mee over de benodigde ondersteuning van de leerkracht. Hij of zij kan ook worden ingezet om gedurende bepaalde tijd de leerling of de leerkracht te begeleiden. De Ambulant Begeleider is dan meestal ook de Traject Begeleider in het MDO.