Vorige zomer keerden wij met ons gezin (mijn vrouw, onze 3 kinderen van 9, 10 en 12 en ik) terug uit Singapore waar we 4 jaar woonden en werkten. Daar, in Singapore, is mijn betrokkenheid bij passend onderwijs voor onze kinderen en voor kinderen in het algemeen begonnen. Onze kinderen gingen er namelijk naar de Hollandse School (Nederlands onderwijs volgens het Nederlandse curriculum). En hoewel onze oudste en jongste naadloos pasten gold dat niet voor onze middelste, Maurits. Door zijn (gediagnostiseerde) autisme en ADHD was het zelfs in de kleine klassen van de Hollandse School (ca 15 leerlingen) vaak moeilijk hem binnenboord te houden, met als gevolg talloze gesprekken met leraren en schoolleiding en heel veel begeleiding buiten de klas om van psychologen, remedial teachers, IB-ers, etc. Daarbij was ook Unita toen al betrokken. Toen we afgelopen zomer permanent terugkeerden naar Nederland was de keuze voor een school voor Maurits dan ook een grote uitdaging en na veel overleg, ook weer met Unita, kozen we uiteindelijk voor regulier onderwijs. Al na 2 maanden bleek dat Maurits niet paste binnen de veel grotere klassen in Nederland en dat de school niet met hem doorkon. Hij kon de lesstof cognitief aan en lag goed in de klas maar was simpelweg te druk, te ‘veel’ voor de docente. Het is de periode die toen volgde, de zoektocht naar een nieuwe, passende school voor Maurits op enorm korte termijn, die me enorm bevlogen maakt over deze materie. Het was namelijk heel complex en emotioneel om voor Maurits een goede plek te vinden. We hebben alle obstakels uitgebreid leren kennen, van scholen die geen plek hadden tot de ongelooflijk moeilijke vraag welke school dan eigenlijk wel goed zou passen voor hem; anderzijds konden we door de geweldige hulp van enkele instanties en mensen (bijvoorbeeld ook de mensen binnen Unita) uiteindelijk voor Maurits een passende plek op de Donnerschool vinden waar hij het nu heel fijn heeft.

Ik zou heel graag als OPR ouderlid vanuit het speciaal onderwijs bijdragen aan het vormgeven van de plannen, werkwijze en ambities voor de toekomst zodat ook andere ouders een passende plek kunnen vinden voor hun kind en daarbij zulke processen zo goed en succesvol mogelijk kunnen doorlopen. Met mijn achtergrond in het bedrijfsleven breng ik zowel pragmatisme als strategisch denken mee en dat, vooral in combinatie met mijn eigen ervaringen als vader van Maurits en onze zoektocht naar een fijne plek op school, is, iets dat ik heel graag ter beschikking zou willen stellen in deze rol.

Met vriendelijke groet

Sebastien Latten