Nacht van de leerkracht 2025
Donderdag 2 oktober 2025
Meer informatie over het programma volgt nog.
SAMENWERKINGSVERBAND PASSEND ONDERWIJS
Donderdag 2 oktober 2025
Meer informatie over het programma volgt nog.
Op dinsdagmiddag 8 april 2025 organiseerden we een netwerkbijeenkomst voor alle professionals uit de Regio Gooi en Vechtstreek die zich bezighouden met kinderen van 2 tot 6 jaar. Het doel van deze bijeenkomst was het bevorderen van de onderlinge samenwerking en daarmee ook het bevorderen van de doorgaande lijn voor kinderen.
Wat ons betreft was het een zeer geslaagde bijeenkomst! Er was een grote opkomst met enthousiaste deelnemers van o.a. managers, pedagogisch coaches van peuterspeelzalen en kinderopvang, medewerkers van de gemeentes, hulpverleners vanuit jeugdzorg, intern begeleiders, onderbouwcoördinatoren en andere begeleiders vanuit het onderwijs.
Hieronder vind je meer informatie over het programma:
Keuze workshops ronde 1 & 2:
1. Kansrijke start van voorschool naar onderwijs – door Lara van Winden en Linde Pes (SWV Unita)
2. Spraak- taalontwikkeling en communicatie – door Monique Kommers en Marlies Graveland (Auris)
3. Ontwikkeling stimuleren en voorwaarden onderwijs – door Stephanie Hinfelaar & Marita Drost (Onderwijszorggroep De Steentjes)
4. Ondersteuning van Youké bij gedrags- en ontwikkelvragen – door Anne Schellevis
5. Spelenderwijs beter bewegen en zintuiglijke informatieverwerking – door Jamilla van Wijk (Oefentherapie voor kinderen)
6. Ouderbetrokkenheid, gespreksvoering en ondersteunend opvoedgedrag – door Marleen Buwalda (SWV Unita)
Meer informatie over plenaire spreker:
Mark Mieras (1962) is wetenschapsjournalist. Hij schreef onlangs een literatuurstudie over de ontwikkeling van het jonge kind. In zijn werk staan verder menselijke elementen centraal als plezier, spel, flexibiliteit en zelfvertrouwen. “De zachte factoren stellen op de langere termijn harde randvoorwaarden aan ons functioneren,” aldus Mieras, die ooit cum laude afstudeerde als theoretisch natuurkundige. Hij is een veelgevraagd spreker.
Heb je de bijeenkomst gemist of wil je de presentaties nog eens rustig nalezen? De presentaties zijn hieronder te bekijken:
Dinsdag 11 maart 2025
Thema:welbevinden in de school, in het kader van ons gezamenlijke thema sociale inclusie.
Programma uitgelicht:
De hoofdspreker was Steven Pont, ontwikkelingspsycholoog, systeemtherapeut en mediator. Steven Pont komt oorspronkelijk uit het onderwijs en is auteur van verschillende boeken over psychologische onderwerpen. Hij is een veel gevraagd spreker en treedt regelmatig op in de media over onderwerpen die te maken hebben met kind, gezin en onderwijs.
Tijdens de netwerkbijeenkomst richt Steven zich vooral op welbevinden en op de rol van het systeem ten aanzien van child blaming, het belang van de omgeving. Een kind groeit op in minstens twee systemen, school en thuis. Beide systemen zijn belangrijk. We hebben met zijn allen een taak om voor het kind te zorgen. Tevens gaat Steven in op de functie van het gedrag, functioneel en disfunctioneel.
Subsessies:
Workshop 1: Customer Journey TOMMY – door Sabine Romeijn en Mariken Uriot (SWV Unita)
Tijdens deze workshop richten we ons op TOMMY. We kijken naar de bedoeling achter de vragen die gesteld worden in het dossier TOMMY. Zijn de (eerdere of volgende) stappen navolgbaar in het dossier? Wat betekent dit voor leerlingen met een vergelijkbare hulpvraag? Aan de hand van voorbeelden rond trajecten gaan we hier mee aan de slag in deze workshop.
Workshop 2 : Wet-en regelgeving rondom passend onderwijs (OPP-wetgeving (hoorrecht); Zorgplicht; Verzuimbeleid) – door Johan Vroegindeweij (SWV Unita)
Tijdens deze workshop gaan we in op verandering rondom wet-en regelgeving bij passend onderwijs. Denk hierbij aan de OPP-wetgeving (hoorrecht,) zorgplicht en verzuimbeleid en wat dit betekent op schoolniveau en school bestuurlijk niveau.
Workshop 3: Welbevinden & mentale gezondheid – door Karen Heinsman, Hester van der Heiden (SWV Unita) en Pauline Jansen (Jeugd en Gezin Gooi en Vechtstreek)
In de klas maak je niet alleen didactische keuzes, maar spelen ook een heleboel sociaal-emotionele factoren. Ook bij casussen waarbij Unita betrokken is, speelt welbevinden van leerlingen een grote rol.Als het welbevinden van leerlingen in het geding is, ben je als school aan zet, in nauw contact met ouders. Wat kun je doen, op welke signalen kun je letten? Welke (ondersteunende) rol kan de jeugdarts of de GGD hierbij spelen? Is het nodig om externe hulp te zoeken of kun je in samenwerking met ouders als school soms ook voldoende ondersteuning bieden?
Hieronder vind je de presentaties en documenten van deze netwerkbijeenkomst.
Een bijeenkomst speciaal voor nieuwe directeuren, ib’ers en tb’er in het samenwerkingsverband. We maken graag kennis en nemen je mee in de werkwijze van Unita.
We organiseren deze bijeenkomst altijd aan het begin van het schooljaar.
Dinsdag 12 november 2024 – 13.00 uur – 17.00 uur
Het thema van deze netwerkbijeenkomst was (sociale) inclusie – Een sterke basis op de school zorgt ervoor dat een kind erbij hoort, zich veilig voelt, lekker in zijn vel zit, waardoor het kind zich goed ontwikkelt. Wat kun jij als professional hierin betekenen? Hoe kun je als IB-er de leerkrachten hierbij faciliteren? Wat zijn de do’s en don’ts?
Tijdens het plenaire gedeelte gingen Nathalie Schmidt en Jesper van Dam in een notendop in op de tussenvoorzieningen HBE en de TOPklas. Ook gaven zij aan welke werkwijzen ook kunnen worden toegepast op de scholen om uitval te voorkomen bij leerlingen met een gedragsuitdaging.
De subsessies bestonden uit 3 workshops:
Hieronder vind je de presentaties en documenten van deze netwerkbijeenkomst.
Woensdag 25 september 2024
16.00 – 17.30 uur
Om te vieren dat Unita inmiddels 5 jaar trainingen aanbiedt, en Qinas ook voor het voortgezet onderwijs, organiseren we op woensdag 25 september een bijeenkomst voor de onderwijsprofessional uit het VO, maar ook leerkrachten groep 7 en 8 en ib-ers bovenbouw zijn welkom.
Tijdens deze bijeenkomst gaf Kees van Overveld, gedragsdeskundige met ruime ervaring in het onderwijs, een lezing over de toenemende agressie tussen jongeren in de zorgelijk jonge leeftijd van 10-14 jaar, de invloed van de online wereld hierop en het bezit, het dragen en het gebruik van messen.
Donderdag 14 maart
De doorgaande lijn en communicatie door professionals onderling en met ouders.
Onderwerpen op deze dag:
Hieronder vind je de presentaties en documenten van deze netwerkbijeenkomst.
dinsdag 14 november 2023
SAMENWERKEN & VERBINDEN
Thema’s: o.a.
6 april 2023 – de tweede netwerkbijeenkomst in het schooljaar 2022-2023.
Thema:
TOMMY KOMT ERAAN: SAMEN METEN EN IN ACTIE!
8 november 2022: 15.00-17.00 uur.
De eerste netwerkbijeenkomst in het schooljaar 2022-2023.
Thema is: ouderbetrokkenheid / oudercommunicatie.