Voor alle leerlingen in het Speciaal (Basis) Onderwijs en voor leerlingen binnen het regulier basisonderwijs die extra ondersteuning ontvangen van het samenwerkingsverband, moet een ontwikkelingsperspectief plan (OPP) worden opgesteld. Zie voor meer informatie de brochure Ontwikkelingsperspectief in het basisonderwijs: wie, waarom, wanneer en hoe? (PO raad, 2013).
Na jaren in het ZML- onderwijs te hebben gewerkt, kwam ik in 2019 als trajectbegeleider voor samenwerkingsverband Unita werken. Bij het begeleiden van zeer moeilijk lerende (ZML) leerlingen binnen het regulier basisonderwijs viel me al gauw op dat gangbare OPP’s in de praktijk niet goed aansluiten op de behoeften van deze leerlingen, omdat de nadruk in deze OPP’s ligt op de didactische ontwikkeling. M.i. zou er echter meer aandacht moeten uitgaan naar de sociaal- emotionele ontwikkeling, het leren leren (werkhouding en aanpakgedrag), communicatie en de zelfredzaamheid. Deze ontwikkelingsdomeinen zijn voor deze leerlingen immers uiteindelijk bepalender voor hun uitstroombestemming dan hun didactisch niveau. Om hier in het onderwijsaanbod ruimte voor te maken én scholen en ouders bewust te maken van het belang hiervan, besloot ik een OPP voor ZML- leerlingen te maken.