Het thema van deze netwerkbijeenkomst was (sociale) inclusie – Een sterke basis op de school zorgt ervoor dat een kind erbij hoort, zich veilig voelt, lekker in zijn vel zit, waardoor het kind zich goed ontwikkelt. Wat kun jij als professional hierin betekenen? Hoe kun je als IB-er de leerkrachten hierbij faciliteren? Wat zijn de do’s en don’ts?

Na de mededelingen vanuit SWV Unita, gingen Nathalie Schmidt en Jesper van Dam tijdens het plenaire gedeelte in een notendop in op de tussenvoorzieningen HBE en de TOPklas. Welke leerlingen komen voor deze voorzieningen in aanmerking en hoe verloopt de toestroom? Wat is de werkwijze in deze voorzieningen en welke van deze werkwijzen kan mogelijk worden toegepast op de scholen om uitval te voorkomen bij leerlingen met een gedragsuitdaging?

De subsessies bestonden uit 3 workshops:

    • Noëlle Pameijer en Eugenie van Dijck over gesprekken met leerlingen (en ouders) over sociale inclusie.
    • Karen Heinsman over rekengesprekken.
    • Johan Vroegindeweij en Maura Dammers over over de routekaart en schoolaanwezigheid en de praatplaat ondersteuningspiramide schoolaanwezigheid

Heb je de bijeenkomst gemist òf wil je op je gemak de presentaties nog eens doorkijken? Dat kan! Je vindt de presentaties en documenten van deze netwerkbijeenkomst hier!