Een leerling uit je groep is aangemeld voor een MDO. Het MDO is een werkwijze, waarbij we met elkaar bespreken wat er aan de hand is met de leerling en wat we gaan doen, op school en thuis. De bedoeling is dat betrokkenen in een vroeg stadium met elkaar om de tafel gaan: de interne begeleider (IB-er), leerkracht(en) van de leerling, de ouders, een trajectbegeleider (onderwijsdeskun-dige vanuit het samenwerkingsverband) en misschien nog een hulpverlener van buiten de school.
Op het MDO gaan we met elkaar in gesprek over de leerling én over het onderwijs aan en de opvoeding van het kind. Wat gaat moeilijk op school en wat gaat juist goed? Wat vindt de leerling leuk en waar is hij/zij goed in? Waar liggen kansen? Ons gemeenschappelijke doel is dat de leerling (weer) met plezier naar school gaat en zich zo goed mogelijk ontwikkelt (qua leren, werkhouding en sociaal gedrag). Met elkaar bespreken we wat daarvoor nodig is en op basis daarvan maken we afspraken die iedereen ziet zitten.