Afgelopen schooljaren hebben we succesvol gewerkt met een schoolcontactpersoon-Unita per school/bestuur. Komend jaar blijven we werken met schoolcontactpersonen, maar met twee vormen van ondersteuning in plaats van drie vormen. De wijze waarop de contactpersoon wordt ingezet wordt in onderling overleg afgesproken. Ook komend schooljaar is de inzet van de schoolcontactpersoon op een school beschikbaar voor nieuwe intern begeleiders. De huidige intern begeleider of directeur dient dan wel nu de aanvraag in te dienen (dus ook vóór 1 juli 2025). Waar het past kunnen meer scholen per bestuur deelnemen.

Het is de bedoeling dat scholen vóór 1 juli 2025 via dit formulier aangeven of ze voor het nieuwe schooljaar ook behoefte hebben aan een schoolcontactpersoon en op welk vakgebied de vraag ligt. In het formulier kunnen scholen aangeven onder welke vorm van inzet de hulpvraag valt (A of B). Onderaan deze pagina vind je meer informatie over de verschillende vormen van inzet. De informatie uit het formulier gebruiken we zodat we een goede match kunnen maken tussen de expertise van de schoolcontactpersoon en de ondersteuningsvraag. Als je geen behoefte hebt aan een schoolcontactpersoon dan kun je dit ook in het formulier aangeven.

Indien we het formulier niet voor 1 juli 2025 ontvangen gaan we ervan uit dat je geen gebruik wilt maken van een schoolcontactperoon. Indien er per bestuur meer vragen zijn zullen we proberen alle vragen te honoreren of te koppelen.

Bij vragen kan je terecht bij jullie huidige schoolcontactpersoon of bij de coördinator schoolcontactpersoon, Nicole Skomorowski via Unita.contactpersoon@swvunita.nl.

Hieronder meer informatie over de verschillende vormen van inzet. Het uitgangspunt daarbij is de HGW driehoek van werken.

Vorm A: Incidenteel (circa 10 uur)

De zorgstructuur en het basisaanbod van de school is op orde.De school krijgt een schoolcontactpersoon toegewezen om incidentele hulpvragen van de intern begeleider te bespreken die te herleiden zijn tot zorgvragen van de school, klas of individuele leerling. Dit kunnen vragen zijn over de aanpak of de route die school kan bewandelen om verder te komen in een proces. Hierbij kan je denken aan:

  • Sparringpartner intern begeleider
  • Kennis delen van Unita richting school 
  • Info ouderavond voor ouders voorbereiden
  • Extra ondersteuning on the job in werkwijze van en rondom passend onderwijs (N.B. de contactpersoon is er niet om de IBer in te werken in reguliere IB taken) 
  • Onafhankelijke helicopterview 
  • SOP bespreken in directie/IB overleg
  • Etc.

Vorm B: Verbetertraject op één thema (circa 20 uur)

De zorgstructuur en het basisaanbod van de school is op orde. De school krijgt een schoolcontactpersoon toegewezen om binnen het basisaanbod van een school een verbeterplan op te gaan stellen. De schoolcontactpersoon is een specialist of expert op het vlak dat de school wil aanpakken of verbeteren. Samen met de intern begeleider (en mogelijk de directeur) ondersteunt de schoolcontactpersoon bij het opstellen en plannen van een verbetertraject. Daarbij denken wij aan:

  • Beter rekenen
  • Beter lezen
  • Doorgaande lijn kleuters naar groep 3
  • Gedrag in de klas
  • Kindgesprekken voeren
  • Beter spellen
  • Buiten spelen met minder conflicten
  • NT2 onderwijs versterken
  • Oudergesprekken voeren

Vorm C: Verbeteren basisondersteuning (circa 30 uur)

Vorm C kan enkel in uitzonderlijke gevallen en in overleg met het Loket worden aangevraagd wanneer de zorgstructuur en het basisaanbod van de school door omstandigheden onvoldoende/zwak is.

De school krijgt een schoolcontactpersoon toegewezen die met de intern begeleider en de directeur van de school onderzoekt welke prioriteiten er voor school liggen op het vlak van pedagogisch en didactisch handelen. Na dit traject heeft de school zicht op de basisondersteuning waarbij een heldere structuur is vastgelegd voor de leerlingenzorg.