In 2024 hebben we een volledig jaar gewerkt met de speerpunten en doelen van het ondersteuningsplan 2023-2027. Het is mooi om te zien dat een aantal strategische doelen vorm begint te krijgen in resultaten. Onze missie in de nieuwe planperiode heeft een extra accent gekregen: samenwerken aan een passende plek voor elk kind. Mooie voorbeelden hiervan zijn de uitbreiding van het Schoolaanwezigheidsteam (SAT) en onze betrokkenheid in het Regionaal Expertise Team (RET).
Uit de evaluatie Passend Onderwijs is naar voren gekomen dat Passend Onderwijs alleen kan slagen als de competenties van de leerkrachten sterker worden. We zijn er dan ook trots op dat de investering in een professionaliseringsplatform voor leerkrachten en intern begeleiders (IB’ers) in 2024 verder is uitgegroeid tot een trainingsdeelname van meer dan 1.600 leerkrachten en IB’ers. Inmiddels is ook de ‘Nacht van de leerkracht’ niet meer weg te denken uit ons curriculum, dit jaar weer druk bezocht met als thema ‘Werkgeluk’. Hier maken we de goede stappen.
Daarnaast is het goed om te zien dat het ons lukt het groeiend aantal hulpvragen (ruim 2.700) op te pakken. Meer dan 85% van de leerlingen wordt geholpen op de scholen en alle overleggen met ouders en leerkrachten vinden daar plaats. Er zijn weinig klachten van ouders en leerlingen, zij voelen zich gezien en gehoord in onze Multidisciplinaire werkwijze (MDO), met handelingsgericht werken (HGW) als fundament. Alles in onze werkwijze ademt ‘niet wat je hebt, maar wat je nodig hebt’. Helaas hebben we in 2024 afscheid moeten nemen van Noëlle Pameijer, maar gelukkig niet van haar gedachtengoed. We zijn haar enorm dankbaar voor haar bijdragen aan Unita en haar niet aflatende enthousiasme.
Het jaar 2024 stond ook in het teken van een complexer wordende omgeving. Vanuit de NPO-gelden waren er in 2024 geen tijdelijke middelen meer beschikbaar, waardoor scholen minder te besteden hadden. Het aantal verwijzingen, met name naar het Speciaal Basis Onderwijs (SBO) is na een periode van daling weer toegenomen. Voor het eerst hadden we plaatsingsmoeilijkheden in cluster 4 bij jonge kinderen. Voor deze leerlingen is een tijdelijke oplossing gerealiseerd. Voor de structurele oplossing zijn we in conclaaf met de GO-schoolbesturen, de gemeente Hilversum en de bredere regio.
Andere nijpende issues zijn een stijging van het aantal nieuwkomers en een stijging van inkomend verkeer (25%) in het Speciaal Onderwijs (SO), vanwege tekorten binnen regio’s om ons heen. Ook zien we dat leerling-casussen complexer worden, en vaker in combinatie met jeugdhulp of zorgtrajecten. Dit vertaalt zich in stevigere thuiszittersproblematiek, volle tussenvoorzieningen en meer intensieve en kostbare onderwijsondersteuningstrajecten (IOO’s). Scholen weten ook het arrangement Hoogbegaafd Dubbel Bijzonder goed te vinden (HBDB). Dit heeft geleid tot hogere uitgaven dan begroot op deze budgetposten waardoor we het jaar afsluiten met een tekort.
Tot slot stond 2024 in het teken van 10 jaar Unita Passend Onderwijs in deze regio. Daar hebben we op verschillende manieren bij stilgestaan. Met het team en vijf stakeholders hebben we een inspirerende studiereis gemaakt naar IJsland om inspiratie op te halen voor de weg naar meer inclusie. Het heeft ons met name ideeën opgeleverd rondom de voorschoolse- en naschoolse-opvang. Dit biedt mogelijkheden tot informeel leren, wat bijdraagt aan sociale inclusie en mogelijke ontlasting van onze scholen. En, wat ons ook is opgevallen, is dat wat we het in onze regio heel goed doen. In onze scholen is planmatig en gedifferentieerd werken (organisatorische en didactische inclusie) van een heel hoog niveau in vergelijking met wat we gezien hebben in IJsland.